PENGENALAN
Pembelajaran
Berasaskan Projek (Project Based Learning - PBL) merupakan salah satu kaedah
yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran. PBL mendedahkan murid dengan
pengintegrasian kemahiran generik, teknologi peralatan, teknologi perisian,
kemahiran literasi maklumat dan juga kemahiran mengurus.
Untuk menjayakan pengintegrasian kemahiran
ini, mata pelajaran Kajian Tempatan Tahun 5 telah dipilih. Tajuk yang telah
dipilih ialah Keindahan Negara Kita. Berdasarkan subtopik flora dan fauna, projek
yang akan dijalankan ini memberi tumpuan kepada kepelbagaian spesies
tumbuh-tumbuhan semulajadi yang terdapat di negara kita.
Murid perlu menjalankan kajian
secara ilmiah terlebih dahulu sebelum mereka dibawa untuk melihat
spesies-spesies tumbuhan semulajadi yang terdapat di hutan negara kita. Mereka
akan mendapatkan maklumat mengenai hutan hujan tropika Malaysia dan
tumbuh-tumbuhannya di internet, perpustakaan dan melalui lawatan. Antara tempat
yang akan mereka lawati ialah unit pengembangan dan pendidikan Jabatan
Perhutanan Negeri, Negeri Sembilan dan juga Taman Botanikal Melaka.
Dengan kerjasama Jabatan Perhutanan
lagi, murid-murid akan dibawa melawati kawasan hutan simpan berhampiran untuk
melihat sendiri pelbagai spesies yang boleh mereka temui. Mereka juga akan
mengambil gambar-gambar yang berkaitan dan juga contoh-contoh tumbuhan yang
mereka temui dengan bantuan kakitangan Jabatan Perhutanan. Contoh-contoh
tumbuhan ini akan mereka keringkan untuk dijadikan artifak yang akan digunakan
sebagai salah satu bahan pameran ketika pembentangan. Mereka juga perlu
mendapatkan maklumat tentang nama, nama spesies, famili dan beberapa lagi
maklumat tambahan mengenai tumbuhan yang berjaya dikumpulkan.
Minggu-minggu yang seterusnya,
apabila semua bahan dan maklumat telah diperolehi, murid-murid akan memindahkan
maklumat tersebut dalam bentuk folio. Kemudian, mereka juga perlu menghasilkan
persembahan dalam bentuk Power Point dan mempersembahkan hasil kerja mereka di
hadapan guru-guru dan juga rakan-rakan mereka untuk dinilai. Persembahan hasil
kerja mereka akan diiringi dengan bahan-bahan pameran yang telah mereka
hasilkan seperti gambar-gambar, contoh-contoh tumbuhan, brosur, dan beberapa
lagi bahan yang lain.
Setelah dinilai, murid-murid yang
membuat persembahan hasil kerja yang terbaik akan dipilih untuk menyertai
pertandingan. Mereka akan menambah baik hasil kerja mereka supaya dapat
disesuaikan dengan pertandingan yang akan disertai.
No comments:
Post a Comment